اشتباهات نامزدمان چه کنیم؟

اشتباهات نامزدمان چه کنیم؟ 

قطعا همه انسان ها هرچقدر هم که خوب و با تجربه باشند باز هم مبتـلا اشتباهات کوچک و بزرگ می شوند. چه خیلی پدر و مادرها و پدربزرگ و مادر بزرگ ها که پـس از سال ها زندگـی مشترک با یکدیگر تاکنـون هم اشتباهات بیشـتر می کنند و همسـرشان را از خود می رنجانند.

بدیهی می باشد که ارتکاب به اشتباهات برای دختر و پسری که تازه با یکدیگر آشنا شده و عقد نموده اند و نسبت به روحیه و اخلاقیات نامزدشان آشنایی چندانی ندارند خیلی زیـادتر از اشخاصـی می باشد که سالهاست با همدیگر زندگـی کرده اند و به قولی چم و خم یکدیگر را به خوبی می شناسند. دختر خانـم ها و مـرد پسرهایی که تازه عقد کردید یا در شرف ازدواجید می بایست از این آغاز زندگـی مشترکتان یاد بگیرید که چنان چه در زندگـیتان و در رابطـه با نامزدتان مبتـلا اشتباهی شدید چه کارهایی انجام دهید تا شرایط به حالت عادی برگردد.

اشتباهات چند دشته اند

-اشتباهات کوچک: اشتباهاتی که با بعضـی از اقدامات آسان قابل جبران هستند.

-اشتباهات خیلی بزرگ: اشتباهاتی که شخـص برای جبران آنان می بایست بسیار کوشش کند. گاه حتی بعضـی از این اشتباهات از نگاه  اشخـاص غیر قابل جبران هم هستند.

روش های جبران اشتباهات

-پذیرش اشتباه: نخستین وهله جبران اشتباهات پذیرش خود خطـا می باشد. شخـص باید ابتدا بپذیرد که کار یا کاری که انجام داده خطـا بوده و به این علـت نامزدش از وی دلخور می باشد پس می بایست اشتباهش را جبران نماید.

-اقرار به اشتباه: در این وهله شخـص باید به همسـرش بگوید که متوجه اشتباهش شده می باشد و به علـت این خطا پشیمان می باشد و دوست دارد که مورد عفو همسـرش قرار گیرد.

– کوشش برای نداشتن تکرار اشتباه: شخـص باید به نامزدش قول بدهد که تمام کوشش را جبران اشتباهش و نداشتن تکرار آن می برد.

وقتی نامزدتان به خاطر اشتباهش از شما عذرخواهی کرد،‌ برای عفو وی بسیار سرد سختی به خرج ندهید. آگاه باشید که وی با پذیرش اشتباهش و طلب عذرخواهی از شما شجاعت بیشـتر به خرج داده و در واقع با اینکار غرورش را زیر پا گذاشته است. نداشتن عفو شما یعنی له کردن غرور نامزدتان

رفتار شما در مقابل اشتباه های همسـر

اگر نامزدتان اشتباهی کرد و پی به اشتباهش برد و از شما تقاضـای عفو داشت قطعا به نکته های پایین توجه نمایید:

– کوشش کنید زیـادتر از آنکه به خطـا نامزدتان بیاندیشید،‌ خوبی هایش را برای خود تکرار کنید. همانگونه که مرور خطـا دیگران موجـب زیـادتر خشمگین شدن می شود ، مرور خوبی هایشان هـم موجـب ایجاد محبت زیـادتر به آنان می گردد. این کار موجـب ایجاد محبت زیـادتر در وجودتان شده و عفو را برایتان راحت تر می کند.

-وقتی نامزدتان به خاطر اشتباهش از شما عذرخواهی کرد،‌ برای عفو وی بسیار سردسختی به خرج ندهید. آگاه باشید که وی با پذیرش اشتباهش و طلب عذرخواهی از شما شجاعت بیشـتر به خرج داده و در واقع با این کار غرورش را زیر پا می گذارد. نداشتن عفو شما یعنی له نمودن غرور نامزدتان.

-همـان اندازه که عفو سریع و بی قید شرط نامزدتان با ارزش می باشد،‌ روش برخورد بعد از آن هـم بسیار با ارزش می باشد. چنان چه نامزدتان را بخشیدید نبایستی گونه ای با وی برخورد نمایید که حس به رخ کشیدن اشتباه،‌ سرکوفت و یا شرمندگی در وی زنده شود. اما این به آن معنا نمی بـاشد که اصلاً دربـاره اشتباهش با وی حرف نکنید. حرف دربـاره این خطـا را به وقتی مناسب موکول نمایید.

منبع